Erasmus+

A program célja

 és a tervezett megvalósítás

 

A három mikrotérséget felölelő Gönci járásban szervezett Abaúji Közösségfejlesztési Maraton (ABATHON), az észtországi szociális hackathon módszerének adaptálását, az abaúji vidékfejlesztés szolgálatába állítását tűzte ki közvetlen céljaként. Bár vélhető, hogy a helyi közösségek képesek megtalálni a legjobb válaszokat, de tartós sikeres közösségi együttműködés, mely egy - egy mikrotérség fejlesztési jó gyakorlatának formálásában is meghatározó lenne, túl kevés van!

A program lényege, hogy egy 48 órás, maratoni közösségi esemény keretében, a térségből verbuválódott, megfelelően változatosan (területi, generációs és foglalkozási/tevékenységbeli lefedettséggel) összeálló csapatok, a közösségi tervezési helyzetben, olyan ötleteken dolgoznak, amelyek válaszok lehetnek a települések, a térség kihívásaira. A résztvevők körében tartott ötletvásár során életben maradt ötletek megvalósításra alkalmazható szintű kidolgozását elismert szakmai mentorok segítik, majd a 48 óra végén a kidolgozott ötletek bemutatása során zsűri dönt a rangsorolásról.

A nyertes ötleteket közösségi díjazással és utánkövetéssel támogatva legalább két dolgot nyerhetünk:

  • a térségnek hasznos mikroprojekteket és a térségi fejlesztések ügyéhez,
  • közösségi tervezés iránt elkötelezett helyi emberek csapatát!

Az eseményhez vezető út egy folyamat, amelynek fő lépései a következők:

  1. A maraton gondolatának népszerűsítése a Gönci járásban, a FÉSZAK-KÖR szervező munkájára alapozva, melynek eredményeként összeáll a megvalósításáért elköteleződő csapat.
  2. Műhelymunkák szervezése, a részletek kidolgozása érdekében.
  3. Mikrotérségenként 1-1 pre–esemény szervezése, amelyen a szervező csapat munkájának eredményeképpen már formálódna az eseményen résztvevők változatos köre, s elkezdődik az öteletelésre felkészülés is.
  4. Mentorok és zsűri szervezése.
  5. Főesemény lebonyolítása.
  6. Utánkövetés (a remélt következő alkalom előkészítése)

A fő eseményre 2021. augusztus közepén, Telkibányán, a hajdani iskola épületében kerül sor.

 

Eredmény és utóélet

1. A maraton közvetlen eredményeként a már az idén elinduló térségi közösségi kihívásokra választ adó mikroprojektek.

2. Középtávon reméljük, hogy elkezdődik e közösségi kommunikációs platform működése nyomán a következő közösségfejlesztő maraton szervezése is a térségben.

3. Hosszú távon azt reméljük e programtól, hogy gyakorlattá alakítható az ezen keresztül történő, helyi tenni akarók körének feltérképezése, együttműködésre késztetése és Abaúji Közös Érdekek Kerekasztala intézmény formájában való működtetése, mely a térséget érintő fejlesztési terveket koordináló feladatgazdák körében is remélhetőleg partnerségre talál. A jövőbeni közösségi tervező folyamatok finanszírozásához a forrásszerzés és adománygyűjtés eddig megszokottakon túli formáit is tudatosabban felhasználnánk. (Fundraising, közösségi alapítvány, követes adománygyűjtés,...)

Kötődés és motiváció

A maratont szervezők köre nem esetlegesen alakult ki. Közösségfejlesztő elkötelezettséggel rendelkező egyesületi tagjaink jelentik azt a magot, akik önkéntesen, szervezeti céljaink tudatában, azon dolgoznak, hogy másokhoz – a szükséges többséghez – is közel vigyék annak a hitét, hogy a közösségi megoldások a legjobb és a hosszú távon is értékes megoldások, mert azoktól származnak, akikre vonatkoznak! A személyes elköteleződés alapja az egyéni és a közösségi életstratégiák harmóniája: helyben lakó abaújiként válunk közösséget fejlesztővé!.

A remélt támogatási forrásokra úgy tekintünk, mint a véletlenül nyerteknél, találtaknál értékesebb forintokra, hiszen bízunk abban, hogy csapatunk kommunikációja és erőfeszítése révén megértésből és egyetértésből fakadnak majd azok, s a térségünktől távolabbi és ügyünket mégis meggyőződéssel támogató híveink köre is bővül majd általuk. A személyes meggyőző erő áll legközelebb, a szervezetünk ténykedését kísérő kommunikációs formánkhoz.

Kapacitás és tapasztalatok

 

Szervezetünk cselekvő közösség, amely terepi tapasztalatokkal rendelkezik, térségi TÁMOP projekttel a háta mögött, mikrotérségében hitelesen, közösségfejlesztő szakmai szervezetekkel szakmai szinten partnerképesen (pl. KÖFE), de kívülről bizony nem eléggé látható.

Kommunikációs ás adománygyűjtési vonalunk gyerekcipőben jár, de tudjuk, hogy jól megfontolt szervezeti érdekből erősítendő pontok ezek, s éppen ezért szálltunk be az forrásszerzés új módjaiba is, hogy elkezdjük aktuális projektünk mentén, szakmai munkánk erősítésére, látható arculatunkat is felépíteni, hiszen ez a szervezet céljainak jól kommunikálható, támogatókat elkötelező módja is! Közösségfejlesztési tapasztalatainkból következően, a személyességre alapuló kommunikálást tudatos módon alkalmazzuk közösségi tevékenységünk során. Mindig követjük, emlékeztetőkkel látjuk el, kontrolláljuk és rendre felfrissítjük e személyes közösségi kommunikációs adatbázist.